YOUR SOCIAL EXPERT
Branding voor mijn bedrijf

Visuele trends op Instagram

Lees hieronder 5 trends op visueel gebied voor Instagram in 2019

Vijf visuele trends op Instagram voor 2019

Ieder jaar zijn er weer nieuwe trends op visueel gebied op Instagram. Vanuit het niets ontstaat een hype of juist vanuit grote maatschappelijke ontwikkelingen. Zekerheid voor deze trends is er niet, maar er kan wel een voorspelling worden gedaan en deze hebben wij voor jullie.

Iedere dag scrollen we door onze Instagram feed met verschillende afbeeldingen en gebruik van opmaak en hier vinden we iets of niets van. We volgen accounts die ons inspireren of voor amusement.

Hieronder staan 5 verwachte visuele trends voor 2019 :

  1. Natuur invloeden

Steeds meer worden we ons bewust van ons koopgedrag en effect wat dit heeft op de ecologie. We worden steeds meer geintresseerd in duurzame initiatieven, het belang hiervan en spenderen dan ook liever ons geld aan producten gebaseerd op natuurlijke ingrediënten. Deze blik op de wereld vertaald zich door naar de beelden die worden geüpload op Instagram. Bij populaire Instagram accounts zie je het al terug, deze staan in het teken van mooie landschappen en dieren over de hele wereld. Hier liggen ook mogelijkheden voor bedrijven om hier op in te spelen en gebruik te maken van afbeeldingen van mooie landschappen en dit te koppelen naar hun bedrijf.

  1. Protest beelden

Om als merk ergens voor te staan en dit ook duidelijk laten terug komen wordt steeds belangrijker online. Dit ook om de klanten aan je te binden met dezelfde gedachtes. Dit zien we ook duidelijk terug bij beelden op Instagram. Laat zien dat je ergens voor staat en durf hier voor uit te komen. Volgers willen consistentie zien in waar je voor staat zodat ze zich niet alleen voelen en er samen voor kunnen vechten.

  1. Minimalisme

Zoals we hierboven al hebben beschreven over de protestbeelden zullen deze ook minimalistischer worden in 2019. Designers van posts laten zaken weg of voegen juist iets toe aan het beeld, waardoor de visuals een diepere laag krijgen en ons aan het denken zetten bij het zien ervan. Minimaal productgebruik, grote contrasten en scherp gekozen kleuren vertellen vaker een beter verhaal dan een actiefoto. Op deze manier kan je je statement versterken en een publiek aan je binden.

  1. Creatief vs. Authentiek

Er wordt steeds meer gebruik gemaakt van toegankelijke technologieën in de vorm van apps om zelfgemaakte foto’s mooier te maken. Denk hierbij aan stop-motions of cinemagraphs die je kunt maken met bepaalde apps. Er zijn talloze mogelijkheden en tools die je kunt gebruiken om de stopping en liking power van onze posts te verhogen. De kwaliteit van onze beelden wordt hierdoor steeds beter en professioneler. Dit is vooral een ontwikkeling onder merken die zal voortzetten.

 

Aan de andere kant hoeft het plaatje niet altijd perfect gestileerd te zijn. Er wordt steeds vaker op Instagram gebruik gemaakt van de persoonlijke feel en verhaal. Hierbij geven ze zich bloot en levert hen contact op met hun community.

  1. Personalisatie

2019 is het jaar van de personalisatie. We worden steeds persoonlijker op Instagram. Met behulp van Stories kun je persoonlijke dingen makkelijk laten zien aan je klanten of aan je community waar je ‘’achter de schermen’’ mee bezig bent. Door persoonlijk te zijn op Instagram geeft dit je ook weer inzichten in je klanten en hun lifestyle, interesses en gedrag doordat hun reageren op jou.

Wilt u deze visuele trends op de juiste manier toepassen?