YOUR SOCIAL EXPERT

8 niet te missen social media trends voor 2019

Als we terugblikken op 2018, zien we enkele opvallende ontwikkelingen die we nog even moeten benoemen. Zo zagen we dat interactie steeds meer verschoof naar performance. Interactie is steeds meer afgenomen het afgelopen jaar en de focus is steeds meer op e-commerce en conversie te komen liggen. Er is geen ontkomen meer aan: Social media is een conversiekanaal geworden. 

Instagram stories heeft zich het afgelopen jaar ook enorm ontwikkeld. Of het nu op snapchat, Instagram of Facebook is, steeds meer wordt er van deze functie gebruik gemaakt. In de trends voor 2019 kom ik hier op terug.

Chatbots voor verkoop en service laat toch nog even op zich wachten. Er werd voorspeld dat deze ontwikkeling zich veel sneller zou ontwikkelen dan dat nu het geval is. Het is toch in de praktijk lastiger dan gedacht om de chatbot operationeel goed te laten werken. 

Meer budget voor Social Media is het gevolg wat vloeit uit de ontwikkelingen van 2018. Social media heeft een flinke budgetgroei gekregen. Dit is met name te danken aan de video-ads. 

 

Vooruitblik voor 2019

Verschuiving naar e-commerce

Zoals al eerder aangegeven in dit bericht is de verschuiving van interactie naar e-commerce een feit. Social media gaat de strijd aan met andere kanalen op het gebied van e-commerce, waar voorheen branding en bereik de hoofddoelen waren. Dit is interessant voor bedrijven om hierop in te gaan spelen.

Stories is dé nieuwe trend

Bedrijven zijn gewend om content te plaatsen in de vorm van posts op de bedrijfspagina. Die dan weer vervolgend worden gepromoot onder de doelgroep. Dit gaat voor eens en altijd veranderen door stories op Instagram en Facebook. In de vorm van kortere, tijdelijke full screen verhaallijnen wordt content aan de doelgroep gepresenteerd. Het is dus van belang voor bedrijven en merken om hun strategie aan te passen naar stories en niet meer klakkeloos posts te promoten op de tijdlijn. 

Nieuwe wet zorgt voor rem op de groei van social

Door de nieuwe GDRP- wetgeving zijn bedrijven angstig geworden met gevoelige informatie. 2018 was een jaar waar veel is veranderd op het gebied van social media en met name voor Facebook. 

Of deze angst nu terecht is of niet, het is wel op invloed op de groei van digitaal en social als marketingkanaal.

Groepen maken weer opmars

De besloten groepen op social media kanalen, iedereen kent ze wel. Ze waren jaren populair op Facebook. Daarna verdwenen ze weer voor een tijdje, maar nu zijn ze weer terug door nieuwe features op Facebook. Bedrijfspagina’s kunnen ook lid worden van groepen waardoor de groepen weer op de voorgrond komen.

Verandering Whatsapp en Messenger

Messasing platformen zijn immens populair over de hele wereld. Door deze populariteit zal er ook een verschuiving plaats vinden in adverteer mogelijkheden voor deze platformen. Messenger loopt hier in al voorop, maar Whatsapp zal ook een commerciële tint gaan krijgen in het komende jaar.

Transparanter 

Door de privacy en veiligheid die steeds belangrijker wordt gevonden door gebruikers van de Social media kanalen worden de platformen gedwongen steeds transparanter te zijn naar haar volgers toe. Zo kan er tegenwoordig worden ingezien welke advertenties er lopen bij een bedrijf. Dit zal alsmaar toenemen naarmate de social media kanalen zullen groeien.

Het gebruik van voice

Iedereen kent de huidige manier van reageren op social media kanalen in de vorm van comments, foto’s, gifjes etc. Voice zal ook zijn intrede gaan doen. Linkedin heeft al aangekondigd dat gebruikers voice berichten kunnen gaan plaatsen in de comments. Aangezien ook de podcasts weer in opkomst zijn, lijkt het gebruik van voice steeds belangrijker te worden in social media.

Augmented reality

Facebook is op dit moment al sterk aan het testen met het gebruik van augementes reality. Hierbij kun je als gebruiker bijvoorbeeld je zonnebril online even passen of een indruk krijgen van waar je naar toe gaat voor een feest of iets dergelijks. Hiermee wordt de winkelexperience en conversie verhoogd en biedt het mooie kansen voor bedrijven en merken. 

Benieuwd hoe wij deze trends voor u werkelijkheid kunnen maken?